Kotiseutuarkisto

Aikarajaus: 1880 – 1921

Maantieteellinen toiminta alue: Juuan kunta

Historia:
Velallisten luettelo 1878 -1880 näinä vuosina oli erilaisia velallisia, jotkut olivat velkaa pitempään ja maksoivat korkoa. Toiset ostivat paljon ja toiset vähemmän. Tällaisia nimiä mm. oli velallisten joukossa: Toivanen oman verstaan mestari, Yletyinen torppari, Knuutinen , Puumalainen, Turunen verstastyömies, Lehikoinen , Halonen räätäli, Elsinen oma palvelija, Lampinen , Halosen perilliset, Väyrynen seppä, Ovaskainen puukhollari, Timonen, Louhelainen seppä, Ovaskainen, Kakkinen, Simonen Polvijärvi.
Millaisia tavaroita ostettiin velaksi? Luetellaan muutamia:
Venäjän lehti, sokeria, kahvikuppeja, kattonauloja, nauloja, nahkaa, vehnäjauhoja, kenkiä, hakkuja, teetä, rihmarullia, suoloja, kahvipannuja, kahvinpapuja, tärpättiä, hattuja, talvihattuja, kulijauhoja, kirjanpaperia, 1 pata, 1 piiska, 1 testamentti, voita, sikuria, punttitikkuja, ohjasnuoraa, nyöriä, rautaa, lihaa, kyntteliä, sylihalkoja, sikaria tässä vain muutamia ostoksia joista jotenkin sai selvää, mutta paljon oli muitakin artikkeleita.
Velallisen vastakirjassa vuosilta 1913-1921 oli erilaisia nimiä ja ostoksia, kuin velallisen luettelossa ja velan pituus oli paljon lyhyempi eli velat maksettiin paljon nopeammin. Velallisen vastakirjalla ostoksia tehneet olivat seuraavia:
Simonen, Rissanen , Ovaskainen, Simosen perilliset, Miettinen , Hallikainen, Räsänen, Pasanen, Pirinen, Sorsa, Kallinen, Kettunen, jotkut näistä henkilöistä saivat rahaa jotkut olivat sitä velkaa esim. Kettunen. Ostokset olivat erilaisia kuin velallisen luettelossa, sillä olihan kulunut aikaa 30-40 vuotta, ehkä erilaisia ostoksia olivat seuraavat: Ryyniä, pohjanahkaa, pumpulia, öljyä, saippoota, flanellia, trikoota, koveketta, rukkaset, liivivaate, värikyniä.

Käyttörajoitus: Ei käyttörajoitusta

ARKISTOMERKKI: 173

HYLLY: II

SISÄLLYS:

G. TILIASIAKIRJAT
Ga. Velallisen vastakirja vuosilta 1913-1921 34 sivua
Gb. Velallisen luettelo vuosilta 1878-1880 12 sivua

HUOMAUTUKSIA:
1 sivu on paperin toinen puoli, jossa kirjoitusta esim. velallisen luettelossa on 6 A/3 paperia, jotka kirjoitettu molemmin puolin. Vastakirjassa kannetkin ovat molemmin puolin käytettyjä sivuja.